-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:29

در قرآن آمده حضرت موسي در جواني فردي را كشت آيا با عصمت نبي سازگاراست؟
نچه كه از حضرت موسي سر زد ترك اولائي بيش نبود، و روشن است كه ترك اولي به معني كاري است كه ذاتاً حرام نيست بلكه موجب مي شود كه كار خوبتر ترك گردد بي آنكه خلافي انجام شده باشد. و موسي(ع) با اين عمل، خودش را به زحمت انداخت چرا كه قتل يك قبطي بتوسط موسي چيزي نبود كه فرعونيان به آساني از آن بگذرند. و اضافه بر آن اينكه حضرت موسي(ع) در دعواي مرد قبطي و مرد بني اسرائيل قصد كشتن مرد قبطي را نداشت، و اين عدم قصد موسي نه به خاطر آنكه آنها مستحق قتل نبودند بلكه به خاطر پي آمدهايي كه اين عمل ممكن بود براي موسي و بني اسرائيل داشته باشد. و اينكه حضرت موسي(ع) بعداز كشته شدن مرد قبطي گفت {H{/Bقالَ هذا مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ {w32-40w}{I28:15I}/} H} منظور اين است كه در آن شرايط اقدام به چنين كاري مصلحت نبود، و همانطور هم شد، يعني همين عمل سبب شد كه موسي ديگر نتواند در مصر بماند و راه مدين را پيش گرفت. لذا اصل عمل «كشته شدن قبطي» مسأله مهمي نبوده، چرا كه جنايتكاران فرعوني مفسدان بي رحمي بودند كه هزاران نوزاد بني اسرائيل را سربريدند و از هيچگونه جنايت بر بني اسرائيل ابا نداشتند و به اين ترتيب افرادي نبودند كه خونشان مخصوصاً براي بني اسرائيل محترم باشد. تنها مشكلي كه براي علماي تفسير ايجاد شده است اين است كه چطور حضرت موسي با داشتن مقام عصمت مي گويد. {H{/Bقالَ هذا مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطانِ {w32-36w}{I28:15I}/}....H} يا {H{/Bرَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي {w2-7w}{I28:16I}/}H}. جواب اين سؤال نيز در توضيح بالا آمد كه منظور از جمله {/B«هذا مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطانِ»{w33-36w}{I28:15I}/} كه موسي(ع) مي گويد؛ وارد اين ماجرا شدن و نزاع و جدال مرد بني اسرائيلي و مرد قبطي كه منجر به كشته شدن مرد قبطي مي شود و اينكه مي گويد {H{/Bرَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي {w20-23w}{I27:44I}*/}... H} مسلماً موسي(ع) گناهي مرتكب نشد بلكه در واقع ترك اولائي از او سرزد و بي احتياطي كرد و خود را به مشقت و زحمت و درد سر انداخت. در حديثي نيز از امام علي بن موسي الرضا(ع) در تفسير اين آيات آمده است كه امام فرمود: «منظور از جمله {H{/Bهذا مِنْ عَمَلِ اَلشَّيْطانِ {w33-36w}{I28:15I}/}H}نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر بوده كه عمل شيطاني محسوب مي شده، نه عمل موسي، و منظور از جمله {H{/Bرَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي {w2-7w}{I28:16I}/}H} اين است كه من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مي شدم، و منظور از جمله {/B«فَاغْفِرْ لِي»{w6-7w}{I28:16I}/} اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نكنند (و يكي از معاني غفران پوشانيدن است)، {V(تفسير نمونه، جلد 16، صفحه 42، 43، 44، 45)V}. بنابراين حضرت موسي(ع) مرتكب گناهي نشد كه با مقام عصمت آن حضرت منافات داشته باشد بلكه كشتن مرد قبطي را كه در آنجا نيز قصد كشتن نداشت ترك اولي بود و بي احتياطي از طرف آنحضرت به حساب مي آيد. كه براي خودش مشكل ايجاد كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.